“Wees op tijd” lees ik op websites van conculega’s. Ik vind het een beetje een open deur. Via via kan je altijd nog wel iemand vinden, toch? Op zich hoef je dus helemaal geen haast te maken.

Type event
Maar wat geeft je dan hou vast? Ik denk het type event dat je organiseert.
- Voor een klein (kanyoor)event zoals een verjaardag of afscheidsborrel kan je heus kort van te voren nog entertainment boeken.
- Organiseer je een groter evenement met specifieke doelstellingen? Dan wil je waarschijnlijk meer dan “iets leuks” neerzetten? Je wilt naast een bepaalde sfeer strategisch inspelen op gasten/klanten. Met die wens moet je op tijd opzoek naar maatwerk entertainment. Dan weet je zeker dat je precies dát neer kan zetten wat perfect past.
5 type klanten
Waarom het wiel altijd zelf uitvinden? Wat ook houvast geeft is in mijn beleving de praktijk. Wanneer boeken andere klanten entertainment? Bij Lofzangers hebben we 5 type klanten. Welk type ben jij?
1. Oeps-Vergeten Klant
De oeps-ik-ben-het-glad-vergeten klant appt om 23:00 ’s avonds met de vraag of we morgen nog langs kunnen komen. Niet geschoten is altijd mis, denken deze mensen, terwijl ze stiekem heel hard hopen dat we nog een verrassingsoptreden kunnen neerzetten. Een vergeten verjaardag of een afscheid van een collega wat meer kleur moet krijgen. We doen ons best, gooien de agenda om en doen wat we kunnen.

2. Halfjaar-Vooruit-Planner-Goeroe Klant
Het andere uiterste van het spectrum: die event organisator / projectleider die een halfjaar vooruit denkt. Zo zijn er serieus eind Juni al klanten die een Lofzanger boeken voor een kerstevenement in december. Slim. Want rondom de kerstdagen zijn er maar 2 weekenden waarin je een publiekelijk event kan organiseren. Dit jaar zijn favoriet zaterdag 13 december en zondag 14 december. De week erop is een perfect koopweekend: 20 & 21 december.
De drukste dag voor bedrijfskerstborrels en teametentjes valt dit jaar trouwens in week 51 -> Donderdag 18 december is favoriet <-.
3. De Kroon-Op-Ons-Werk Klant
Deze klant nodigt ons direct na een optreden uit voor hetzelfde event het jaar erop. Dat ervaren we als een groot compliment. En denk je nou: Maar dan zit je het jaar er op met exact dezelfde act?! Dat is niet zo. Want samen met klanten kijken we altijd naar een nieuwe invalshoek, andere bezetting / kostuums en accessoires. Dat is het leuke aan maatwerk leveren: van live liedjes schrijven op locatie, Kerstgabbers, Raddraaiers tot een klassiek Dickens Duo. We’ve got it all. En als we het niet hebben bedenken we gewoon een nieuwe act. Da’s zooo leuk.

4. Netjes-Op-Tijd klant
De meeste klanten vallen in deze categorie. “Netjes op tijd” is per event verschillend. Voor een Zingend Telegram is dat het liefst 2 weken van te voren. Voor kleine kantoorevenementen zoals een teamborrel het liefst 2 a 3 weken. (wil je een lied laten schrijven voor 65 medewerkers dan wordt 1 week wat krapjes 😅) Voor grote evenementen hebben we het liefst 1,5 à 2 maanden zodat er voldoende tijd is voor afstemming, inkoop van eventuele kostuums, inlezen en teksten op maat schrijven die inhoudelijk moeten rijmen met de doelstelling en de doelgroep van het event.
5. Help-me-uit-de-Brand Klant
Niet iedereen heeft verstand van muziek en entertainment. Geregeld hangen er mensen aan de telefoon die minder bedreven zijn in het organiseren van leuke kantoorfeestjes of events. Mensen die niet weten welke muziek het beste past. Mensen die ‘gewoon iets leuks willen’ of opzoek zijn naar een “luchtig tussendoortje” als tegenhanger van een inhoudelijk kennisprogramma. Wij zijn er inmiddels heel bedreven in om je van advies te voorzien. Bel gerust. Als wij niet bij je passen of als we ideeën hebben die we zelf niet kunnen leveren dan zeggen we dat eerlijk.
Tip! Check onze inhaakkalender en kies je eigen Top10 Moment voor Waardering op de Werkvloer.
Bronvermelding
Voor het overzicht ’10 Topmomenten voor Waardering op de Werkvloer’ doken de Lofzangers in hun boekingsarchief in. Want de praktijk is de beste leermeester: Cijfers liegen niet. Uit onze administratie kunnen we haarfijn aflezen bij welke gelegenheden bedrijven hun personeel in het zonnetje zetten.
Maatwerk Momenten
Naast de genoemde topmomenten zijn er ook bedrijven die hun eigen moment creëren. Zo zijn er bijvoorbeeld organisaties als Webhelp Nederland waar een groot deel van het personeel volledig remote werkt. Deze bedrijven zetten het huisvestigingsbudget in om medewerkers te boeien en te binden aan de organisatie. Als onderdeel van hun engagement management programma verzorgde de Lofzangers verschillende ‘Thuiswerk Tijger’ Tours.
Wil jij je Team Bedanken of een Collega in het Zonnetje zetten? Heb je een origineel idee voor een muzikale verrassing? Neem even contact op. Samen kunnen we vast en zeker een top verrassing bedenken!